ADHD یا اختلال کمبود توجه/بیش فعالی، یک اختلال پیچیده عصبی رشدی است که با اختلال در رشد مغز و عملکرد اجرایی همراه است و منجر به چالش هایی در مهارت های شناختی، حرکتی، اجتماعی و عاطفی می شود. اختلال عملکرد، که با نقص در کنترل توجه، کنترل بازدارنده و حافظه فعال مشخص می شود، زمینه ساز علائم اصلی نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان، از جمله بی توجهی و بیش فعالی/ تکانشگری است. این علائم به طور قابل توجهی بر عملکرد روزانه، عملکرد تحصیلی و تعاملات اجتماعی تأثیر می گذارد که اغلب منجر به پیامدهای ضعیفی مانند بیکاری و خطرات سلامتی می شود.اختلال کمبود توجه/بیش فعالی به سه شکل اصلی ظاهر می شود: عمدتاً بی توجه، عمدتاً بیش فعال- تکانشی و ترکیبی. این بیماری اغلب با سایر اختلالات عصبی و رشدی و روانی، معروف به بیماری های همبود، وجود دارد که می تواند علائم و اختلالات را تشدید کند.بیماری های همبود، مانند اضطراب و اختلالات خلقی، می توانند بر شدت و پیش بینی شاخص میزان بهبود یکدیگر تأثیر بگذارند و اهمیت ارزیابی و درمان جامع را برجسته کنند.
علل اختلال کمبود توجه/بیش فعالی بزرگسالان و کودکان ترکیبی از عوامل ژنتیکی، عصبی و محیطی است که ژنتیک نقش مهمی ایفا می کند و عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک قبل از تولد می باشد. اختلال نقص توجه و بیش فعالی مختص دوران کودکی نیست، اغلب تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه مییابد، البته با تظاهرات علائم و تأثیرات متفاوت بر زندگی روزمره. رویکردهای درمانی شامل مداخلات دارویی و درمان بیش فعالی بزرگسالان و کودک بدون دارو، درمانهای روانشناختی و روشهای توانبخشی شناختی نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان، متناسب با سن و نیازهای فرد است.تشخیص نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان شامل یک ارزیابی کامل بر اساس معیارهای مشخص شده در DSM-5 است که با تست های عصب روانشناختی برای ارزیابی جامع نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان تکمیل شده است. ترکیب مصاحبههای بالینی و تست نقص توجه و بیش فعالی آنلاین بزرگسالان و کودکان، برنامههای درمانی شخصیسازی شده در روشهای توانبخشی شناختی را تضمین میکند که با در اختیار داشتن پروفایلهای شناختی و رفتاری امکان پذیر است. یک رویکرد کل نگر ترکیبی از مداخلات مختلف، مؤثرترین مدیریت علائم نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان را با ارزیابی های دوره ای و تنظیم منظم تمرینات توانبخشی در جهت اطمینان از نتایج پایدار به ارمغان می آورد.
آنچه در این مقاله خواهید خواند:
- ADHD یا اختلال کمبود توجه/بیش فعالی چیست؟
- اختلال اجرایی در کمبود توجه/بیش فعالی بزرگسالان و کودکان
- نشانهها و علائم کمبود توجه/بیش فعالی بزرگسالان و کودکان
- انواع ظهور اختلال کمبود توجه/بیش فعالی
- همبودیها
- تعامل بین اختلالات
- همبودیهای روانپزشکی
- همبودیهای غیر-روانپزشکی
- علل
- ژنتیک
- عوامل عصبی
- عوامل محیطی
- شیوع کمبود توجه/بیش فعالی
- کمبود توجه/بیش فعالی در کودکی
- کمبود توجه/بیش فعالی در بزرگسالی
- تشخیص
- معیارهای DSM-5
- تست ها و آزمونهای عصبروانشناختی کمبود توجه/بیش فعالی
- درمان کمبود توجه/بیش فعالی
- درمانهای دارویی
- درمانهای غیر-دارویی کمبود توجه/بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان
- مداخلات روانشناختی
- روشهای توانبخشی شناختی
- نتیجهگیری
ADHD یا اختلال کمبود توجه/بیش فعالی چیست؟
شامل اختلالاتی در رشد و تکامل مغز و سیستم عصبی مرکزی است که منجر به چالش هایی حرکتی، اجتماعی و عاطفی می شود
علائم نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان از کمبود در برخی از عملکردهای اجرایی (مانند کنترل توجه، کنترل انتظار و حافظه کاری) ناشی میشود. عملکردهای اجرایی مجموعهای از فرآیندهای شناختی هستند که برای انتخاب و نظارت موفق بر رفتارهایی که به دستیافتن به اهداف انتخابشده کمک میکنند، لازم است. نقصان در عملکردهای اجرایی که در افراد دارای اختلال کمبود توجه/بیش فعالی رخ میدهد، منجر به مشکلات در سازماندهی، نگهداشتن زمان، تاخیر بیش از حد، اهمال کاری، حفظ تمرکز، پرداختن به توجه، نادیده گرفتن عوامل مزاحم، تنظیم احساسات و بهخاطرسپاری جزئیات میشود. افراد مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی به نظر میآید دارای حافظه بلندمدت بینقصی باشند، و کاستیهای در بازخوانی بلندمدت به نقص در حافظه کاری نسبت داده میشود.
علامت و نشانه
اختلال نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان در دو دسته علائم اصلی ظاهر می شود: بی توجهی و بیش فعالی/تکانشگری. علائم بی توجهی شامل مشکل در حفظ تمرکز، پیروی از دستورالعمل ها و سازماندهی وظایف است، در حالی که علائم بیش فعالی / تکانشگری شامل حرکت بیش از حد، قطع حرف دیگران و ناتوانی در انتظار نوبت است. این چالش ها به طور قابل توجهی با عملکرد و رشد روزانه تداخل می کنند، مانند عملکرد ضعیف تحصیلی، بیکاری، طرد از محیط های اجتماعی و خطرات سلامتی متعدد.
اختلال نقص توجه و بیش فعالی همچنین با کمبودهای انگیزشی در بزرگسالان و کودکان مرتبط است. در بزرگسالان و کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی اغلب تمرکز بر پاداشهای بلندمدت نسبت به کوتاهمدت دشوار است و رفتار تکانشی برای پاداشهای کوتاهمدت از خود نشان میدهند.
علیرغم این چالش ها، افراد مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی ممکن است تمرکز بیش از حد را تجربه کنند، حالتی از تمرکز شدید روی کارهایی که ذاتاً جالب هستند یا فوراً پاداش می دهند. این می تواند منجر به مشکلاتی در رهایی از کار شود و با خطراتی مانند اعتیاد به اینترنت و انواع خاصی از رفتارهای توهین آمیز مرتبط است.
انواع ظهور اختلال
:به سه دسته اولیه تقسیم می شود ADHD
عمدتاً بی توجه (ADHD-PI یا ADHD-I)
عمدتاً بیش فعال- تکانشی (ADHD-PH یا ADHD-HI)
ترکیبی (ADHD-C)
همبودی، وجود همزمان دو بیماری
نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان همچنین با سایر اختلالات عصبی و رشدی و روانی همراه است که می تواند باعث اختلالات اضافی شود. معمولاً در کنار شرایط مختلف روانپزشکی و غیر روانپزشکی رخ می دهد که به عنوان بیماری های همراه شناخته می شوند (همزیستی چندین بیماری یا اختلالات پزشکی در یک فرد، در سلامت روان شایع است، جایی که شامل تشخیص بیش از یک اختلال روانی است). بیماری های همبود نه تنها برای ارزیابی جامع افراد مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی ضروری است، بلکه برای ایجاد برنامه های درمانی موثر، کاهش خطرات پیش بینی کننده شاخص میزان بهبودی، اطمینان از تشخیص دقیق، و ارائه مراقبت های جامع که طیف کاملی از نیازهای سلامت روان فرد را برطرف می کند، ضروری است.
از نظر تعامل بین اختلالات، اختلالات همراه می توانند بر علائم و شدت یکدیگر تأثیر بگذارند. برای مثال، نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان و اختلالات اضطرابی اغلب با هم وجود دارند و علائم یک اختلال ممکن است علائم دیگری را تشدید کند. اضطراب ممکن است تکانشگری و حواس پرتی را در افراد مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی بدتر کند، در حالی که چالش های مربوط به نقص توجه و بیش فعالی در رابطه با توانایی توجه و سازمان دهی ممکن است علائم اضطراب را تشدید کند. به طور مشابه، اختلالات خلقی همراه میتوانند اختلالات عاطفی را که اغلب در نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان مشاهده میشود، تشدید کنند و منجر به اختلالات قابل توجهتری در عملکرد روزانه شوند.
بیماری های همراه می توانند بر پیش آگهی و بر پیامدهای طولانی مدت ADHD تأثیر بگذارند. شناخت و رسیدگی به شرایط همبود در مراحل اولیه می تواند به کاهش خطرات احتمالی و بهبود پیش آگهی فرد کمک کند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی و اختلالات مصرف مواد همراه ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد مشکلات شدیدتر مرتبط با مواد در صورت عدم درمان باشند. با توجه به نقص توجه و بیش فعالی و مصرف مواد به طور همزمان، پزشکان می توانند احتمال عوارض طولانی مدت را کاهش دهند و پیش آگهی کلی فرد را بهبود بخشند.
پرداختن به بیماریهای همراه ADHD، یک رویکرد جامعتر برای مراقبتها را که سلامت روان و رفاه کلی فرد را در نظر میگیرد، امکانپذیر میسازد. با شناخت و درمان بیماریهای همراه در کنار ADHD، پزشکان میتوانند عملکرد کلی و کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشند. به عنوان مثال، پرداختن به افسردگی همراه در یک نوجوان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی نه تنها علائم افسردگی را کاهش می دهد، بلکه توانایی آنها را برای مدیریت چالش های مرتبط با نقص توجه و بیش فعالی و مشارکت موثرتر در فعالیت های روزانه بهبود می بخشد.
برخی از بیماری های رایج مرتبط با نقص توجه و بیش فعالی به شرح زیر می باشند:
بیماری های روانپزشکی در افراد مبتلا به ADHD رایج است و چالش های مرتبط با این اختلال را تشدید می کند. اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) که در تقریباً 25 درصد از کودکان مبتلا به ADHD وجود دارد، با رفتار عصبانی و استدلالی مشخص می شود. به طور مشابه، اختلال سلوک (CD) حدود 25 درصد از نوجوانان مبتلا به ADHD را تحت تأثیر قرار می دهد که با پرخاشگری و نقض قوانین مشخص می شود. اختلالات اضطرابی در افراد مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی، به ویژه آنهایی که زیرگروه ترکیبی دارند، بیشتر است که مدیریت علائم را پیچیده تر می کند. اختلالات خلقی، مانند اختلال دوقطبی و اختلال افسردگی اساسی، اغلب همراه با نقص توجه و بیش فعالی رخ می دهد و به اختلال در تنظیم هیجانی دامن می زنند. اختلالات مصرف مواد خطر قابل توجهی دارد، به طوری که افراد مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی بیشتر مستعد سوء مصرف مواد، به ویژه الکل یا حشیش هستند.
بیماری های غیر روانپزشکی نیز در پیچیدگی مدیریت ADHD نقش دارند. اختلالات خواب، از جمله بی خوابی، سندرم پای بیقرار، و اختلال فاز خواب تاخیری، در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی رایج است که اغلب برای درمان نیاز به رفتار درمانی دارد. چاقی ارتباط نزدیکی با نقص توجه و بیش فعالی دارد و اهمیت توجه به عوامل سبک زندگی در مدیریت این اختلال را برجسته می کند. صرع، یک وضعیت عصبی که با تشنج های مکرر مشخص می شود، می تواند با نقص توجه و بیش فعالی همراه باشد و رویکردهای درمانی را پیچیده تر کند. برخی از مطالعات ارتباط بین ADHD و بیماری سلیاک را نشان می دهد که نشان دهنده ارتباط بالقوه بین سلامت روده و اختلالات رشد عصبی است. کودکان و بزرگسالان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی همچنین در معرض خطر بالاتری برای تجربه سردردهای میگرنی هستند که بر بار علائمی که ممکن است با آنها مواجه شوند میافزاید.علاوه بر این، تروما و تجربیات نامطلوب دوران کودکی اغلب با نقص توجه و بیش فعالی همراه هستند، و رویدادهای آسیب زا در دوران کودکی به عنوان عوامل خطر برای ایجاد ADHD عمل می کنند. درک و پرداختن به این بیماری های همراه برای مدیریت جامع علایم نقص توجه و بیش فعالی ضروری است، زیرا آنها می توانند به طور قابل توجهی بر رفاه و عملکرد کلی افراد تحت تأثیر این اختلال تأثیر بگذارند.
علل
علل دقیق نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان به طور کامل شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، عصبی و محیطی را شامل می شود. مطالعات نشان می دهد که:
ژنتیک نقش مهمی ایفا می کند، زیرا ADHD تمایل دارد در خانواده ها ایجاد شود و وراثت پذیری بالای 74 درصد دارد، به این معنی که 74 درصد از وجود نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان در جمعیت به دلیل عوامل ژنتیکی است. احتمال ابتلا به این اختلال در خواهر و برادرهای کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی سه تا چهار برابر بیشتر از خواهر و برادرهای کودکان بدون این اختلال است. تفاوت در ساختار و عملکرد مغز، به ویژه در زمینه های مربوط به توجه و خودکنترلی، در افراد مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی مشاهده شده است. .
عوامل محیطی در کنار استعدادهای ژنتیکی نقش مهمی در ایجاد ADHD دارند. قرار گرفتن در معرض موادی مانند تنباکو و الکل و همچنین زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد، خطر نقص توجه و بیش فعالی را افزایش می دهد. به عنوان مثال، مصرف الکل در دوران بارداری می تواند منجر به اختلالات طیف الکل جنینی شود که ممکن است شامل علائمی مانند ADHD باشد. قرار گرفتن در معرض مواد سمی مانند سرب، بیفنیلهای پلیکلرینه، و حشرهکشهای خاص نیز میتواند در خطر ADHD نقش داشته باشد، اگرچه شواهد قطعی در برخی موارد وجود ندارد. نارسی شدید، وزن بسیار کم هنگام تولد، و بیتوجهی یا سوء استفاده در اوایل زندگی از دیگر عوامل خطر هستند. عفونتهای دوران بارداری یا اوایل دوران کودکی، از جمله عفونتهای ویروسی مانند سرخک و سرخجه، میتوانند خطر ADHD را افزایش دهند. صدمات مغزی تروماتیک که در حدود 30 درصد از کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی رخ می دهد و آسیب مغزی درصد کمی از موارد را تشکیل می دهد. برخی از مطالعات نشان می دهد که ارتباط بالقوه ای بین رنگ های خوراکی مصنوعی یا مواد نگهدارنده و علائم ADHD، به ویژه در کودکان مبتلا به حساسیت غذایی وجود دارد. شواهد محدود است به طور مشابه، عدم تحمل یا آلرژی به غذاهای خاص ممکن است علائم نقص توجه و بیش فعالی ن را در تعداد کمی از کودکان تشدید کند.
شیوع نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان
تحلیل مهمی در زمینه شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی از این حکایت دارد که این اختلال حدودا در ۵.۲ ٪ کودکان همه مناطق دنیا یافت می شود.نسبت جنسی مرد به زن ۳:۱ که در اپیدمیولوژی ADHD مشاهده شد، به این معنی که ADHD در مردان بیشتر از زنان تشخیص داده می شود و مردان ممکن است علائم شدید بیش فعالی، تکانشگری و بی توجهی را در مقایسه با زنان، نشان می دهد که ممکن است تفاوت هایی در نحوه بروز این اختلالات بین زن و مرد وجود داشته باشد. همچنین سوالاتی را در مورد عوامل زمینهای که به این تفاوتها کمک میکنند، که میتواند شامل تأثیرات ژنتیکی، هورمونی و محیطی باشد، ایجاد میکند.
ADHD یا اختلال کمبود توجه و بیش فعالی مختص دوران کودکی نیست. اگرچه اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شود، کمبود توجه/بیش فعالی می تواند تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه یابد. بسیاری از افراد همچنان علائم را در طول زندگی خود تجربه می کنند، اگرچه ماهیت و شدت این علائم می تواند در طول زمان تغییر کند.
حدود 30 تا 50 درصد از افرادی که در دوران کودکی تشخیص داده شده اند، هنوز علائم را در بزرگسالی نشان می دهند و در 2.58 درصد از بزرگسالان مبتلا به کمبود توجه و بیش فعالی، علائم در دوران کودکی شروع شده است.
با توجه به نرخ بلوغ مغز و افزایش تقاضا برای کنترل کارکردهای اجرایی با افزایش سن، اختلالات ADHD ممکن است تا سنین نوجوانی یا حتی اوایل بزرگسالی به طور کامل خود را نشان ندهند. برعکس، مسیرهای بلوغ مغزی که به طور بالقوه دارای روندهای طولی متفاوت در ADHD هستند، ممکن است بهبود در عملکردهای اجرایی را پس از رسیدن به بزرگسالی، از خود بروز دهند.
افراد مبتلا به کمبود توجه وبیش فعالی معمولاً با افزایش سن بهبود می یابند و اکثر موارد بین سنین دوازده تا بیست سالگی هستند. در پانزده تا بیست درصد موارد، علائم کمبود توجه وبیش فعالی تا بزرگسالی ادامه می یابد. بزرگسالان مبتلا به این اختلال ممکن است علائم بیش فعالی را نشان ندهند، اما در عوض علائمی از تحریک، رفتار تکانشی و مشکلات توجه و تمرکز را نشان می دهند. آنها همچنین با برنامه ریزی، اولویت بندی، حل مسئله، مدیریت زمان و تکمیل وظایفی که شروع کرده اند، مشکل دارند. علاوه بر این، افراد مبتلا به این اختلال پنج برابر بیشتر از افراد بدون ADHD در معرض چاقی هستند.
ADHD یا اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، در بزرگسالان و کودکان متفاوت ظاهر می شود، اگرچه علائم اصلی بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری را به اشتراک می گذارد.
تفاوت:
از نظر تظاهر علائم، کودکان مبتلا به کمبود توجه و بیش فعالی اغلب بیش فعالی و تکانشگری آشکارتر از جمله بی قراری بیش از حد، دویدن به اطراف و قطع صحبت دیگران را نشان می دهند. از سوی دیگر، بزرگسالان تمایل به نشان دادن علائم ظریف تری دارند، مانند بی قراری درونی و مشکل در تمرکز پایدار. این تفاوتها در بیان علائم نشاندهنده روشهای متفاوت نقص توجه و بیش فعالی در مراحل مختلف زندگی است.
تأثیر ADHD بر زندگی بین کودکان و بزرگسالان نیز متفاوت است. کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی در درجه اول در محیط های تحصیلی و اجتماعی، با چالش هایی در عملکرد مدرسه، پیروی از قوانین و دوست یابی مواجه می شوند. در مقابل، بزرگسالان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی اغلب در محیط های حرفه ای، روابط و مدیریت مسئولیت های روزانه با مشکلاتی مواجه می شوند. این چالشها میتوانند بر عملکرد شغلی، حفظ روابط پایدار و انجام وظایف روزمره تأثیر بگذارند.
رویکردهای درمانی نقص توجه و بیش فعالی نیز بسته به سن متفاوت است. کودکان به طور قابل توجهی از مداخلات رفتاری و حمایت آموزشی، مانند رفتار درمانی، محل اقامت در کلاس، و روال های ساختاریافته سود می برند. با این حال، بزرگسالان اغلب به استراتژی های شناختی-رفتاری و مربیگری مهارت های زندگی برای توسعه مکانیسم های مقابله ای موثر و مهارت های سازمانی نیاز دارند. دارو معمولاً برای هر دو گروه سنی استفاده می شود اما متناسب با نیازهای فرد و ملاحظات سنی خاص است.
شباهت ها:
با وجود تفاوت ها، شباهت های قابل توجهی در نحوه تأثیر نقص توجه و بیش فعالی بر بزرگسالان و کودکان وجود دارد. هر دو گروه سنی علائم اصلی بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری را به اشتراک می گذارند، اگرچه تظاهرات خاص این علائم ممکن است متفاوت باشد. علاوه بر این، داروهای محرک و غیرمحرک مؤثری برای مدیریت ADHD در کودکان و بزرگسالان هستند، با برنامههای درمانی و دوزهای تنظیم شده متناسب با فرد.
تأثیر بر زندگی روزمره ناشی از علائم ADHD یک چالش مهم برای بزرگسالان و کودکان است. هر دو گروه مشکلاتی را تجربه میکنند که میتواند بر کیفیت کلی زندگی آنها تأثیر بگذارد، از جمله چالشهایی در حفظ تمرکز، مدیریت زمان و کنترل رفتارهای تکانشی. شناخت این شباهت ها بر ماهیت فراگیر نقص توجه و بیش فعالی و نیاز به استراتژی های درمانی جامعی که این علائم اصلی را در طول عمر درمان می کند، تاکید می کند.
تشخیص
تشخیص این اختلال توسط متخصص از طریق مصاحبه بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) منتشر شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا انجام می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که استفاده از تست های آنلاین عصب روانشناختی نقص توجه و بیش فعالی خاص نیز می تواند کمک های تشخیصی ارزشمندی را در این فرآیند ارائه دهد.
در حالی که معیارهای DSM-5 برای تشخیص اولیه ضروری است، آزمایش عصبی روانشناختی ارزیابی جامع تری از نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان ارائه می دهد. این رویکرد شامل انواع تست های استاندارد شده برای ارزیابی عملکردهای شناختی است که معمولاً تحت تأثیر ADHD قرار می گیرند. تستهای عملکرد مستمر (CPTs) توجه پایدار و انتخابی را ارزیابی میکنند، آزمون تمرکز و توجه تخصصی برای تشخیص نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان، با IVA-2، یک آزمون عصبی روانشناختی است که برای ارزیابی توجه در دو حوزه طراحی شده است: توجه بینایی و توجه شنیداری، اندازهگیری مربوط به مشکلات توجه از طریق یک کار کامپیوتری که نیاز به پاسخ به محرک های خاص دارد. آزمونهای عملکرد اجرایی مهارتهایی مانند برنامهریزی، سازماندهی، کنترل بازدارنده و انعطافپذیری شناختی را ارزیابی میکنند. به عنوان مثال، آزمون مرتبسازی کارت ویسکانسین (WCST) توانایی فرد را برای شکلدهی مفاهیم انتزاعی و تغییر استراتژیهای شناختی در پاسخ به قوانین در حال تغییر ارزیابی میکند.
(WMS)، قابلیتهای حافظه فعال و کوتاهمدت را ارزیابی میکند، عملکردهای اندازهگیری از جمله حافظه شنیداری و دیداری، توجه و تمرکز را اندازهگیری میکند. مقیاسهای رتبهبندی رفتار، بینشهایی را از چندین مطلع (مانند والدین، معلمان، خود گزارشدهیها) درباره رفتار فرد در زمینههای مختلف، با مثالهایی از جمله سیستم ارزیابی رفتار برای کودکان (BASC) یا مقیاس خودگزارشی کمبود توجه و بیش فعالی بزرگسالان (ASRS) ارائه میکند. . تست هوش توانایی شناختی کلی را ارزیابی میکند، که نمونه آن مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (WISC) یا مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر (WAIS) است.
ترکیب معیارهای DSM-5 با تست های عصبی روانشناختی نشان دهنده یک رویکرد مدرن و کامل برای تشخیص نقص توجه و بیش فعالی است. این روش درک جامعی از مشخصات شناختی و رفتاری فرد را تضمین میکند که منجر به مداخلات متناسبتر و مؤثرتر میشود. ارزیابی چندوجهی، با استفاده از مصاحبههای بالینی و آزمایش عینی، دیدگاهی جامع از چالشها و نقاط قوت فرد ارائه میدهد. تستهای عصبروانشناختی که وظایف واقعی زندگی را تقلید میکنند، مانند آزمون توجه روزمره، بینشهایی را در مورد چگونگی تأثیر نقص توجه و بیش فعالی بر عملکرد روزانه ارائه میدهند. پروفایلهای شناختی دقیق از تست های عصب روانشناختی، برنامههای درمانی شخصیشده، از جمله استراتژیهای رفتاری خاص، تسهیلات آموزشی، و درمانهای هدفمند را راهنمایی میکنند.
درمان
درمان های دارویی نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان
محرک هایی مانند متیل فنیدات و آمفتامین ها از انتخاب های اصلی به شمار می آیند و فعالیت انتقال دهنده های عصبی را برای بهبود توجه و کاهش بیش فعالی افزایش می دهند. داروهای غیر محرک مانند آتوموکستین و آگونیست های آدرنرژیک آلفا-2 جایگزین هایی را ارائه می دهند، به ویژه اگر داروهای محرک مناسب نباشند.
درمان های غیر دارویی نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان
مداخلات رفتاری بر شکل دادن به رفتارها از طریق تقویت مثبت و نظم و انضباط مؤثر متمرکز است. درمان شناختی-رفتاری (CBT) الگوهای تفکر منفی و مهارت های سازمانی را هدف قرار می دهد. مداخلات آموزشی پشتیبانی مناسبی را در محیط های آموزشی فراهم می کند. تغییرات سبک زندگی، از جمله ورزش، تنظیم رژیم غذایی و بهداشت خواب، می تواند مکمل درمان باشد. آموزش روانی به افراد و خانواده ها کمک می کند تا نقص توجه و بیش فعالی را درک کنند و با آن کنار بیایند.
مداخلات روانشناختی
آموزش مهارت های اجتماعی، شیوه های ذهن آگاهی، خانواده درمانی و کاردرمانی جنبه های گسترده تری از مدیریت نقص توجه و بیش فعالی، بهبود روابط و عملکرد روزانه را نشان می دهد.
روش های توانبخشی شناختی
آموزش توجه: تمرین هایی که برای بهبود توجه پایدار، توجه انتخابی و عملکرد اجرایی طراحی شده اند.
آموزش حافظه کاری: فعالیت هایی برای تقویت حافظه کوتاه مدت و کاری که برای مدیریت وظایف روزانه و یادگیری بسیار مهم است.
توانبخشی شناختی مبتنی بر ابزارهای کامپیوتری:
RehaCom: یک برنامه آموزشی کامپیوتری شناختی است که برای رسیدگی به نقایص شناختی مختلف از جمله موارد مرتبط با نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان طراحی شده است.
Cogmed: یک برنامه کامپیوتری که بهبود حافظه کاری را از طریق تمرینات و کارهای مختلف هدف قرار می دهد.
Lumosity: بازی های مختلفی را با هدف بهبود عملکردهای شناختی مانند حافظه، توجه و مهارت های حل مسئله ارائه می دهد.
BrainHQ: تمرین هایی را ارائه می دهد که به طور خاص برای بهبود سرعت مغز، حافظه و توجه طراحی شده اند.
نتیجه
یک رویکرد جامع ترکیبی از مداخلات دارویی و غیر دارویی، درمانهای روانشناختی و روشهای توانبخشی شناختی مؤثرترین درمان کمبود توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان را ارائه میدهد. ارزیابی و تنظیمات منظم مدیریت مناسب و پایدار علائم ADHD را تضمین می کند.
در نتیجه، نقص توجه و بیش فعالی یک اختلال عصبی رشدی پیچیده است که فراتر از دوران کودکی گسترش مییابد و افراد را در طول عمر با تظاهرات و چالشهای متفاوت تحت تأثیر قرار میدهد. تظاهرات آن شامل اختلالاتی در رشد مغز، به ویژه در عملکردهای اجرایی است که منجر به اختلال در توجه، کنترل تکانه و سازمان می شود. بیماری های همراه تصویر بالینی را پیچیده تر می کند و بر اهمیت ارزیابی و درمان جامع تأکید می کند.
درک تأثیر متقابل بین ADHD و شرایط مرتبط، مداخلات مناسبی را نشان می دهد که نیازهای متنوع افراد مبتلا را برطرف می کند. در حالی که علل دقیق ADHD چند عاملی باقی می ماند، پیشرفت در رویکردهای تشخیصی، از جمله آزمایش عصبی روانشناختی، درک کامل پروفایل های شناختی و رفتاری را برای استراتژی های مداخله شخصی نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان را تسهیل می کند.
درمان نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان و کودکان شامل یک رویکرد چند وجهی، ترکیبی از روشهای توانبخشی دارویی، غیردارویی، روانشناختی و شناختی است. یک چشم انداز کل نگر مراقبت جامع را تضمین می کند که به علائم اصلی و اختلالات مرتبط می پردازد و عملکرد مطلوب و کیفیت زندگی را ارتقا می دهد.
تحقیقات مستمر و تلاشهای بالینی برای درک بیشتر ما از ADHD و اصلاح رویکردهای درمانی برای برآوردن نیازهای در حال تکامل افراد مبتلا به این اختلال پیچیده حیاتی است. از طریق همکاری و نوآوری مداوم، ما میتوانیم در جهت بهبود نتایج و حمایت بیشتر از افراد مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی و خانوادههایشان تلاش کنیم.
منابع
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.).
Thapar, A., Cooper, M., & Rutter, M. (2017). Neurodevelopmental disorders. The Lancet Psychiatry, 4(4), 339-346.
Centers for Disease Control and Prevention. (2020). Data and Statistics about ADHD. Retrieved from CDC website.
Nussbaum, N. L. (2012). ADHD and female specific concerns: a review of the literature and clinical implications. Journal of Attention Disorders, 16(2), 87-100.
Barkley, R. A. (2015). Emotional dysregulation is a core component of ADHD. Journal of ADHD and Related Disorders, 3(1), 17-27.
Faraone, S. V., & Biederman, J. (2016). The neurobiology of attention-deficit/hyperactivity disorder. Biological Psychiatry, 57(11), 1313-1323.
Castellanos, F. X., & Tannock, R. (2002). Neuroscience of attention-deficit/hyperactivity disorder: the search for endophenotypes. Nature Reviews Neuroscience, 3(8), 617-628.