کاردرمانی آنلاین و مزیت‌های آن

مقدمه

کاردرمانی ازطریق رویکرد­ها، ابزارها و تکنیک­های مختلف درمانی و فعالیت­های هدفمند، به بزرگسالان، نوجوانان و کودکان کمک می‌کند تا در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی خود مستقل شوند، مهارت‌های جدید کسب کنند و درنهایت مشارکت اجتماعی، کیفیت زندگی، سلامتی(health) و تندرستی(well-being) آن­ها ارتقا یابد. درصورتی که به علت بیماری یا اختلال، یادگیری و نوروپلاستیسیتی در فردی با مشکل مواجه شده باشد، کاردرمانگران تلاش می­کنند تا با تغییر سطح فعالیت­ها و یا تغییرات و تطابقات و مناسب­سازی محیطی، بیمار را به حداکثر سطح استقلال در انجام آکوپیشن­هایش برسانند. آکوپیشن­ها تمامی فعالیت­های معنادار و هدفمندی هستند که یک فرد در طول روز انجام می­دهد. این فعالیت­ها شامل غذاخوردن، لباس­پوشیدن، دستشویی­رفتن، بازی، کار، فعالیت­فیزیکی، خواب و استراحت، راه­رفتن و داشتن تحرک عملکردی، مدیریت سلامتی و بسیاری فعالیت دیگر است. اگر شخصی به علت یک اختلال یا بیماری در هرکدام از حوزه­های زیر ناتوان شود، نیازمند مداخلات کاردرمانی می­باشد. امروزه به لطف پیشرفت‌ فناوری، می‌توانید از خدمات کاردرمانی آنلاین در هر نقطه از کشور بهره‌مند شوید.

کاردرمانی آنلاین چیست؟

کاردرمانی یکی از رشته­های علوم پزشکی و از زیر شاخه­های علوم توانبخشی است که با انجام مداخلات بالینی به افراد در انجام فعالیت‌های روزانه زندگی کمک می­کند. هرفردی که به علت بیماری­های جسمی(بیماری­های نورولوژیک، ارتوپدی، ژنتیکی و سندروم­ها)، روانپزشکی (افسردگی، اضطراب و…) و اختلالات ذهنی(نقص توجه و بیش­فعالی، اختلالات یادگیری، اختلال طیف اتیسم، اختلالات تکاملی، تاخیر رشدی و …) قادر به انجام مهارت­ها یا فعالیت­هایی متناسب با سن خود نباشد؛ می­تواند از خدمات کاردرمانی استفاده کند. کاردرمانی آنلاین از ویدئوکنفرانس، تماس تصویری یا صوتی برای ارائه خدمات درمانی استفاده می‌کند که امکان درمان در منزل را برای شما فراهم می‌کند.

 کاردرمانی آنلاین چگونه عمل می‌کند؟

همانند جلسات حضوری، جلسات کاردرمانی آنلاین نیز بر اساس نیازها و اهداف منحصر به فرد هر مراجع تنظیم می‌شوند. با داشتن یک اتصال اینترنت و دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ، تبلت یا حتی گوشی موبایل، می‌توانید از هر کجای کشور به درمانگران ماهر ما متصل شوید. این خدمات به دلیل راحتی و انعطاف‌پذیری، دسترسی به خدمات درمانی که برای زندگی بهتر به آن نیاز دارید را، آسان‌تر می‌کند.

خدمات کاردرمانی آنلاین

در جلسات کاردرمانی آنلاین، درمانگران از تکنیک‌های مختلف درمانی برای درمان مشکلات مراجعان در حوزه­های مختلف استفاده می‌کنند. مهم­ترین حوزه­های مداخلاتی کاردرمانگران به شرح زیر است:

مداخلات مرتبط با تعدیل حسی و یکپارچگی حسی: این مداخلات درکودکان و بزرگسالان با مشکلات یکپارچگی حسی و پردازش حسی استفاده می­شود. مشکلات پردازش حسی درتمامی انواع حس­ها شامل لامسه، وستیبولار، عمقی، بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و حس­حرکت(کاینستزیا) می­تواند وجود داشته باشد. حساسیت بیش از حد به حس­ها، عدم تحمل حس­هایی خاص، خودتحریکی در ارتباط یا یک حس خاص، علاقه شدید و بیش از حد طبیعی به دریافت حس­هایی خاص، همگی از جمله اختلالات حسی می­باشند که می­تواند عملکردهای روزانه فرد را مختل کند.

آموزش مهارت‌های حرکتی ظریف: بهبود قدرت عضلانی، افزایش دامنه­حرکتی و هماهنگی در عضلات کوچک دست­ها، بهبود مهارت‌های دستورزی و دستکاری اشیا، بهبود مهارت­های گرفتن اشیا، رنگ­آمیزی و قیچی کردن را شامل می­شود. مشکل در انجام هر فعالیتی که نیازمند عضلات کوچک و ظریف دست­ها است؛ ازجمله گرفتن مداد و نوشتن و استفاده از ابزارهای ظریف و کارکردن با آن­ها، در حوزه­ی مداخلات کاردرمانگران است.

آموزش مهارت‌های حرکتی درشت: تمامی مراحل رشد حرکتی در کودکان ازجمله گردن گرفتن، غلت­زدن، سینه­خیز رفتن، چهاردست­و پا رفتن، نشستن، ایستادن، راه رفتن، پریدن و لی­لی کردن زیرمجموعه­ی مهارت­های حرکتی درشت هستند. همچنین برنامه­ریزی حرکتی، داشتن ثبات وضعیتی و تعادل، آگاهی فضایی و آگاهی بدنی، یکپارچگی دوطرفه بدن،  عبور از خط وسط و غلبه­طرفی از جمله­مهارت­هایی است که درصورت عدم کسب آن­ها توسط کودک، کاردرمانگران می­توانند برای آن­ها مداخلات درمانی داشته باشند.

آموزش در حوزه ادراک بینایی و مهارت‌های بینایی-حرکتی: مهارت­های ادراک بینایی شامل تمییز دیداری، درک ارتباطات بینایی-فضایی، ثبات شکل، بندش بینایی، تشخیص شکل از زمینه و حافظه بینایی می­باشد. بهبود توانایی فرد در تفسیر آنچه می‌بینید و هماهنگی آن با کاری که انجام می‌دهد، مانند هماهنگی چشم و دست، از جمله مهارت­های بینایی حرکتی طبقه­بندی می­شود. درکودکانی که دارای اختلالات یادگیری، ناتوانی­های ذهنی، سندروم داون، اختلال طیف اتیسم و سایر اختلالات ذهنی هستند؛ معمولا این مهارت­ها پایین­تر از سطح مورد انتظار است و نیازمند مداخله می­باشد.

مداخلات در حوزه فعالیت‌های روزمره زندگی (Activity of Daily Living=ADLs) : وجود هرگونه مشکل در انجام فعالیت­های روزمره زندگی از جمله غذاخوردن، لباس­پوشیدن، دستشویی­رفتن، بازی، کار، فعالیت­فیزیکی و ورزش، خواب و استراحت، راه­رفتن و داشتن تحرک عملکردی، مدیریت سلامتی و … نیازمند دریافت مداخله توسط کاردرمانگر می­باشد. درصورتی که فردی به علت شدت ناتوانی نتواند مهارت­های از دست رفته را مجدد کسب کند، کاردرمانگر تلاش می­کند تا  با تغییر و تطابق فعالیت یا محیط،  انجام آن مهارت را برای فرد تسهیل کرده و استقلال او را در انجام فعالیت­های روزانه زندگی بالا ببرد.

مداخلات در حوزه بازی: از آنجا که بازی شغل یک کودک محسوب می­شود، انجام ندادن بازی متناسب با سن و یا عدم توانایی در برقراری ارتباط و تعامل مناسب در بازی با سایر کودکان، استفاده صحیح و عملکردی از اسباب بازی­ها می­تواند نشان­دهنده­ی یک اختلال یا بیماری باشد و حتما نیازمند مداخلات کاردرمانی است.

تمرین درمانی و استفاده از فعالیت‌های درمانی هدفمند: استفاده از فعالیت­ها یا تکنیک­هایی با هدف بهبود قدرت عضلات، افزایش دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری، افزایش تحمل کاری، کاهش لنف ادم، افزایش تحرک مفاصل و جلوگیری از ایجاد دفورمیتی­ها و کمک به کاهش کوتاهی­ها از جمله مداخلاتی است که کاردرمانگران برای رسیدن فرد به حداکثر استقلال عملکردی در آکوپیشن­ها آن­ها را انجام می­دهند. این مداخلات معمولا در بیماران نورولوژیک و ارتوپدی بزرگسال یا کودک استفاده می­شود.

آموزش و مشاوره: از آنجا که یک اختلال یا بیماری (چه در کودک و چه در بزرگسال) تاثیر مستقیمی روی زندگی افراد خانواده یا مراقبان می­گذارد، لازم است تا آموزش­­ها و مشاوره­هایی به این افراد نیز داده شود. همچنین باتوجه به این که بیماران و مراجعان در طول روز با افراد مختلفی از جمله، خانواده، دوستان، همسالان و همکاران و محیط­های مختلف ازجمله خانه، مدرسه، محل کار و محیط­های عمومی در جامعه درارتباط است؛ کاردرمانگران می­توانند در حوزه آگاهی بخشی عمومی در جامعه نسبت به این اختلالات یا مشکلات و یا مناسب سازی محیط جامعه برای زندگی بهتر این افراد فعالیت کنند.

مزایای کاردرمانی آنلاین

صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها

نیازی به رفت و آمد برای جلسات حضوری و پرداخت هزینه‌ نیست. با کاردرمانی آنلاین، می‌توانید تمام خدمات درمانی خود را دریافت کنید و در وقت و هزینه صرفه‌جویی کنید.

برنامه‌های شخصی‌سازی‌شده

همه برنامه‌های ما برای پاسخگویی به نیازها و اهداف فردی شما طراحی شده‌اند. ما درک می‌کنیم که هر فرد متفاوت است، بنابراین برنامه‌ها را برای شما تنظیم می‌کنیم.

دسترسی به بهترین‌ها

ما با بهترین کاردرمان‌های کشور همکاری می‌کنیم. این به معنای دریافت خدمات درمانی با کیفیت و مبتنی بر شواهد است.

زمان‌های ملاقات راحت و انعطاف‌پذیر

ما درک می‌کنیم که پیدا کردن زمان برای حضور در جلسات حضوری و زمان­های طولاتی برای گرفتن نوبت و ماندن در صف انتظار، می‌تواند دشوار باشد. به همین دلیل، ما زمان‌های ملاقات متنوع و انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهیم تا با برنامه زندگی شما هماهنگ باشد.

پرسش‌های متداول

مزایای کاردرمانی آنلاین چیست؟

کاردرمانی آنلاین امکان دسترسی به درمان استاندارد و مبتنی بر شواهد را از هر مکانی را فراهم می‌کند، در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند و جلسات را برای نیازهای فردی شما شخصی‌سازی می‌کند.

نتیجه‌گیری

کاردرمانی آنلاین با فراهم آوردن دسترسی آسان و انعطاف‌پذیر بودن، یک راه حل مناسب و مؤثر برایدریافت خدمات درمانی است. با انتخاب خانه توانبخشی، می‌توانید از بهترین خدمات درمانی در خانه و بدون نیاز به رفت و آمد بهره‌مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا