درمان شناختی رفتاری ترک سیگار

اگر سیگار به شما کمک کند، تا استرس های در طول روز خود را بکاهید ممکن است دشوار باشد که عادت سیگار کشیدن خود را از بین ببرید. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن یکی از سخت ترین عادت هایی است که باید برای ترک آن تلاش کرد. علاوه بر این، ترک سیگار می تواند با پیامدهای ناخواسته مانند افزایش وزن، افزایش اضطراب و خستگی همراه باشد. ترک کردن سیگار برای طولانی مدت ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار باشد. اما با درمان، می توانید راه های دیگری برای مقابله با فشاری که در حین ترک کردن به شما وارد می شود  را بیاموزید.

درمان شناختی رفتاری چگونه است ؟

طبق (ABCT) گزارش انجمن درمان رفتاری و شناختی CBT یک تکنیک روان درمانی است که بر شناسایی افکار منفی و ایجاد راه های جدید طرز تفکر در مورد موقعیت ها تمرکز دارد. دو روش ترکیب شده که با نام درمان شناختی و رفتاری شناخته می شود.

مشارکت در درمان رفتار شناختی به معنای کار کردن با یک متخصص ( درمانگر) آموزش دیده است تا درباره آنچه در ذهن شماست صحبت کنید و شیوه های مقابله با احساسات را بیاموزید. بعضی از افراد به صورت فردی با یک روان درمان خوب کار می کنند، در حالی که بعضی ها در جلسات گروهی یا گروه درمانی کار می کنند. در این روش  به چالش هایی که در زندگی خود با آن مواجه هستید و همچنین راه حل هایی برای برطرف کردن آنها تمرکز می شود که در مثال موردی می توان به چالش ترک کردن سیگار برای یک فرد که چالش هر روزه وی است اشاره کرد.

روان درمان خوب CBT به شناسایی الگوهای تحریف شده و افکار منفی  و تشخیص و تغییر باورهای نادرست کمک خواهد کرد. افراد تحت درمان  یاد می گیرند چگونه با استرس برخورد کنند و چطور از افکار و رفتارهای ناسالم اجتناب کنند. شما معمولا باید “وظایف و تمرین هایی” را در میان جلسات درمان شناختی رفتاری انجام می دهید تا بتوانید مواردی که به آموزش داده می شود را تمرین کنید.

درمان شناختی رفتاری یا CBT فقط برای ترک سیگار نیست. این روش همچنین می تواند به افرادی کمک کند که با تعدادی از مسائل مربوط به سلامت روان و رفتار احساسی مواجه هستند ، که انجمن  ABCT   به موارد زیر اشاره می کند:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلالات خلقی
  • فوبیا
  • اختلالات اشتها
  • سوء مصرف مواد

CBT یک روش هدفمند و متمرکز بر مشکلات است و شرکت کنندگان  بر یادگیری تفکر منطقی و مهارت های خود روان درمانی تمرکز می کنند. شما باید به همراه درمانگر خود تلاش کنید تا بتوانید به موفقیت های این روش دست پیدا کنید.

درمان شناختی رفتاری ترک سیگار

CBT برای ترک سیگار

با استفاده از CBT برای کمک به ترک سیگار می توانید:

  1. اعتماد به نفس خود را در توانایی خود برای ترک سیگار افزایش دهید
  2. عوامل سیگار کشیدن را شناسایی کرده و به شما در یافتن راه هایی برای جلوگیری از آنها و یا پاسخ دادن به  این نیاز های به شکل های دیگر کمک می کند
  3. راه هایی برای مقابله با استرسی که در حین ترک سیگار ممکن است برای شما به وجود بیاید، ارائه می دهد.
  4. بازسازی شناختی و توانمندسازی شناختی
  5. خود نظارتی
  6. آموزش تنظيم احساسات

در درمان شناختی رفتاری ترک سیگار به شما آموزش داده خواهد شد که  افکارهای منفی نظیر «من هرگز نمی توانم سیگار را ترک کنم» یا «الان سیگار رو ترک کنم چه فایده ایی داره علاوه بر این، درمانگر شما با شما کار خواهد کرد تا پاسخ های این افکار را توسعه دهد و آنها را تمرین کنید تا تقریبا به طور خودکار در ذهن شما بشیند.به طور کل هدف این است که الگوهای ذهنی خود را تغییر دهید تا الگوهای جدید و سالم جایگزین مسائل قدیمی و مخرب شوند.همچنین یاد خواهید گرفت که افکار واقع بینانه و غیر واقع بینانه را متمایز کنید و مهارت هایی را که با هدف تغییر الگوهای فکر و رفتار است را تمرین کنید.CBT ممکن است در ارتباط و کنار استراتژی های دیگر مانند دارو، ورزش، و پاداش استفاده شود.

دلیل دیگر برای نشان دادن فواید روش درمان شناختی رفتاری CBT ترک سیگار

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۶ در مجله سوء مصرف مواد:

نتیجه تحقیقات و درمان در ۹۲ مقاله منتشر شده در مورد استراتژی های ترک سیگار را بررسی کردند و دریافتند که CBT به طور مؤثر در کمک به افراد برای ترک سیگار موثر است. محققان گزارش دادند که این درمان نیز عوارض جانبی دیگری مانند روش های دارو درمانی را ندارد.

پیدا کردن یک درمانگر برای CBT  اطمینان حاصل کنید که از درمانگر در مورد روش آموزش و درمان خود بپرسید. تعیین تعداد جلسات مورد نیاز و چگونگی مکرر آنها بسیار در درمان شما موثر است. همچنین در مورد برنامه زمانی که هزینه ها می توانند متفاوت باشند، بپرسید. برخی از درمانگران و کلینیک ها در ارائه خدمات به نسبت هزینه هایی که در نظر می گیرند کوتاهی می کنند.

پاسخ